Het vakantiegevoel - Reisverslag uit Lahti, Finland van Annemijn - WaarBenJij.nu Het vakantiegevoel - Reisverslag uit Lahti, Finland van Annemijn - WaarBenJij.nu

Het vakantiegevoel

Blijf op de hoogte en volg Annemijn

29 Augustus 2015 | Finland, Lahti

''Moi, mitä kuuluu?

Minun etunimi on Annemijn ja sukinimi on van Zwieten. Minä olen kotoisin Hollanista. Mä pukun Hollantia. Kello on puoli neljä. Ymmärrätko sä suomea?'' - Finse les werpt zijn vruchten af. (Hoi, hoe gaat het? Mijn voornaam is Annemijn en mijn achternaam van Zwieten. Ik kom uit Nederland. Ik spreek Nederlands. Het is half 4. Begrijp je Fins?)

Ik snap de Finse taal best wel en ik kan ook daadwerkelijk nog iets schrijven en zelfs wat spreken. Of ik het ook zou kunnen als een Fins iemand zomaar tegen me zou gaan praten is een andere vraag. Maar tja, dan antwoord ik gewoon: ''En puhun suomea!', oftewel: 'Ik kan geen Fins!'. Eigenlijk is Fins nog best wel een makkelijke taal en er zit ook nog een logica achter. De woorden zijn vaak zo lang omdat ze gewoon 3 woorden achter elkaar zetten en er een woord van maken. De Finnen zijn luie mensen aangezien ze wel veel afkorten zei mijn lerares. Yksi (cijfer 1) naar yks bijvoorbeeld. Mijn Finse lerares heeft een mooi gezegde: ''Fins is niet moeilijk, het is alleen anders''. Maandag is mijn tentamen waar ik redelijk wat zinnen moet kunnen begrijpen en antwoorden, werkwoorden moet kunnen vervoegen, de tijd kunnen vertellen en hier dus ook de nummers voor moeten weten. Verder nog wat dingen zoals de dagen, maanden en kleuren. Hier en spoedcursus nummers voor de mensen die geïnteresseerd zijn:
De cijfers 1 tot 10 zijn allemaal verschillend. De cijfers 11 tot 19 worden gevormd door dezelfde cijfers als 1 tot 9 maar dan met -toista erachter. Dus 7 is seitsemän en 17 is seitsemäntoista. Aangezien 10 kymmenen is en 2 kaksi wordt het getal 20 kaksikymmenen. Zoals ik al eerder zei houden Finnen er van om onwijs lange woorden te maken dus vandaar dat het getal 21 kaksikymmentäyksi is. Yksi is 1. Appeltje eitje dus.

Dat over de Finse taal en de voortgang daarvan. Excuses dat er zo'n lange tijd zat tussen de vorige blog en deze maar dat komt door de twee weken introductie, Finse les, studeren en uiteraard de feestjes. Maar om dat in te halen komt hier mijn levensverhaal van twee weken waar ik vast wel iets zal vergeten:

Tiistai 18 elokuuta begonnen we met de eerst Finse les waarna vervolgens in de middag een programma was samengesteld om zogenaamd plezier te hebben, te relaxen en elkaar beter te leren kennen. Wat precies het nut is van in een grote cirkel staan en een hoed door te geven die je moet laten 'dansen' weet ik niet precies. Of het door elkaar heen lopen en rechthoeken/cirkels van je lichaam te maken op afschuwelijke muziek is zelfs nog leuker. Het is natuurlijk allemaal bedoeld om uit je comfort zone te komen en elkaar te leren kennen etc., maar er zaten een paar onderdelen bij in het middagprogramma waar ik echt mijn twijfels over had.

Woensdag hadden we de Lahti Amazing Race waarbij je de stad zou leren kennen door steeds ergens heen te moeten gaan en daar een nieuwe aanwijzing te krijgen. Toch fijn als je niet goed genoeg naar een plaatje kijkt waardoor je naar het busstation loopt (15 minuten lopen vanaf de vorige locatie) i.p.v. het treinstation (2 minuten lopen) en daardoor de goede start van je groepje verpest. Om het iets minder erg te maken: de gebouwen leken wel op elkaar. Wat we hebben gezien: een kerk, het bus en -treinstation, Fins sportterrein en het park waar we een typische Finse delicatesse moesten eten. Het zag er eerlijk gezegd uit als poep. Het heet Mämmi en wordt gegeten met Pasen. Wij hebben als groepje allemaal een hap genomen en toen besloten om dit niet op te eten aangezien het ons niet echt smaakte en wij allang inzagen dat we niet meer zouden gaan winnen. Je kreeg namelijk -2 minuten als je het niet zou eten. Woensdagavond was niet een van mijn beste avonden dusver. Ik was redelijk laat nog aan het koken en ik wilde even naar mijn buren om een pandeksel te leen te vragen. Onderweg naar mijn kamer om mijn sleutel te pakken ging de deur niet open wat dus betekende dat mijn kamer op slot zat en mijn sleutel rustig binnen aan het genieten was van zijn rust. In het appartement heb je de mogelijkheid namelijk om je deur op een soort kinderslot te doen waardoor die op slot gaat als je de deur dicht doet. Als je er nog niet echt een gewenning van maakt om je sleutel aan de voorkant in het slot te steken gebeuren er dus dit soort dingen. Slim slim slim..Dit betekende dus ook dat ik geen bed had, geen portemonnee, geen kleding, etc. Ik moest de afweging maken tussen 40 euro betalen en dat mijn deur per direct zou worden overgemaakt of tot de volgende morgen 08:00 wachten en niets betalen. In de tussen tijd had ik al een bed weten te bemachtigen. De toplaag van mijn huisgenoot haar bed en een dekbed wat ze nog had. Uiteindelijk gekozen voor het bellen de volgende ochtend. Om de avond nog iets beter te maken: het zou de eerste avond zijn dat we zouden uitgaan met enorm veel mensen in de stad, in Tivoli (de club). Ik had een foto van mijn ID op mijn mail staan dus ik dacht daar wel binnen te komen. Helaas, het was een nee. Voor niets gefietst en ook een avondje feest moeten missen. Maar hey, nog genoeg avonden te gaan deze komende 4.5 maanden dus dat komt wel goed. Het voordeel van deze gebeurtenis is dat ik donderdag om 09:00 lekker fit bij de soort van sportdag en Finse les aanwezig was en zo'n 70% onwijs brak was of niet eens aanwezig. Elk nadeel heeft zijn voordeel!

Vrijdag voor het eerst naar de sauna gegaan in ons appartementencomplex. Onwijs mooi en om het nog eens beter te maken zijn er ook twee heerlijke regendouches waar je gebruik van kan maken. 'S avonds was er een Spaans feestje bij iemand thuis wat ook erg leuk was! Spaanse muziek, hapjes en drankjes. De rest van het weekend niet heel veel gedaan. Een beetje schoongemaakt, gestudeerd en een drankje gedaan in de haven op het dakterras van een boot.

De tweede week van het introductieprogramma startte. Op maandag 24 augustus heb ik mij ingeschreven voor de vakken die ik tot 18 december zal gaan volgen. Ik volg een grote minor van 15 punten (International Business Operations) met de vakken Basics of Intrnationalisation, International Economics en International Marketing. Verder heb ik de vakken World Cultures, European Union: Markets and Business Operations en ten slotte Marketing in Social Media and Analytics. Ik heb helaas elke dag les waardoor ik helaas niet kan genieten van een dagje vrij. Ik begin twee dagen om 08:00, een dag om 16:00, een dag om 12:00 en een om 15:00. Dus in feite niet het aller ergste rooster wat je je kan wensen. Die 15:00 op donderdag na de studentenavond vind ik toch wel prettig. Ik heb overigens les op twee campussen (Fellmania en Niemi). Niemi zit 2 minuten met de bus van mij vandaan en Fellmania zit in de stad, 10 minuten ongeveer met de bus.

De rest van de week ben ik eigenlijk een slechte student geweest door niet naar de introductie dingen te gaan (Culture, Library en History). Twee van deze dagen heb ik benut door te studeren aangezien ik eigenlijk niet van lessen hou waar je verplicht moet komen aangezien ik het liefste in stilte studeer. Geef mij maar gewoon de optie om zelf te kiezen wanneer ik de les nodig heb want ik ben ook twee keer eerder weg gegaan bij Finse les omdat ik gewoon niets deed. Overigens wel netjes gevraagd hoor. Aangezien we bij de soort van sportdag de week daarvoor in een kajak hebben gevaren hadden we met redelijk wat mensen het idee om dinsdag een kajak en kano te huren. Op dinsdag en donderdag kan je namelijk bij die locatie tussen 5 en 8 voor 10 euro gebruik maken van hun spullen. Daar gingen we dan: op pad met Niels (Nederlands), Liam (Schots) en Adriana (Duits). Een kajak en een kano. Uiteindelijk zijn we enorm ver gevaren en hebben we even een tussenstop gemaakt bij iemand zijn uitgestorven steiger. Wat foto's gemaakt en even uitgerust. We wisten dat de terug weg zwaar zou worden aangezien we redelijk ver waren gevaren maar het werd zelfs nog wat beter. We hadden vol de wind van voren tegen. Dus die voelde ik de volgende dag wel aardig in mijn spieren. Woensdag avond een goede pre-party gehad bij iemand thuis waarnaar we vervolgens naar Tivoli zijn gegaan. Leuke club waar op woensdag het studentenavond is dus alle drankjes de helft van de prijs zijn. Geloof me, dit scheelt enooooorm hier in Finland! Deze avond kon ik gelukkig wel in mijn kamer!

Donderdag 27 zijn we eind van de middag met alle studenten en redelijk wat tutoren naar Siikaniemi gegaan. Hier hadden we van half 5 tot 8 uur de tijd om te genieten van het uitzicht, de natuur, de stilte, het meer, de sauna, het eten en verschillende watersporten (niet onwijs veel mogelijkheden). Het was hier enorm mooi en we hadden zelfs de kans om zelf pannekoeken of worstjes te braden. Tevens was er rendiervlees te eten. Smaakt enorm zout maar het heeft wel wat.

En nu is het zaterdag de 29e. Ik zit hier al 16 dagen en het vreemde is dat ik nog steeds niet besef dat ik hier nog zo ongeveer 4 maanden zit. Het voelt nog als vakantie. Als een soort kamp. Misschien doordat je nog een beetje in de 'chill-modus' zit doordat er huisfeestjes zijn, de echte lessen voor het semester zijn nog niet begonnen en je zit nog in de 'WOW-fase'. Een andere lerares vertelde ons tijdens haar verhaal dat er tijdens een exchange vaak verschillende fases zijn. Aan het begin (zoals nu) de super gelukkige fase waar alle nieuwe dingen, mensen en plekken helemaal geweldig zijn. Daaropvolgend komt de fase waar je klaar bent met de lokale taal, mensen en gewoontes. Je mist je familie en vrienden thuis etc. En dan de derde fase: alles is nu prima en je hebt je plek gevonden. Een soort van je erbij neer gelegd. Ik ben benieuwd wat voor uitwerking deze fases op mij zullen hebben. Tot nu toe heb ik het enorm naar mijn zin. Vandaag ben ik op ontdekkingstour gegaan door de stad zelf. Ik wist dat er enorm grote ski hellingen waren waar ook WK's worden gehouden. De volgende in 2017. Dus ik heb een hele fijne racefiets van Niels te leen gevraagd en ben onder andere daarheen gefietst. Aangezien het nu niet open is en ze aan het klussen zijn ben ik verder gaan fietsen. Vervolgens ontdekte ik dat ik een soort berg/heuvel op kon waar ik vanaf daar een redelijk goed uitzicht had op dit sportdeel van Lahti. Een van de foto's is gewoon tussen een kleine opening in het hek gemaakt. Vanavond is er in de haven hier in de stad een kermis met om 21:55 een vuurwerkshow waar we met een hele grote groep mensen heen gaan.

Nu moet ik mijn Japanse zalm gerecht gaan voorbereiden aangezien ik vanavond ga koken voor mijn buurtjes Jacqueline (Zwitserland) en Eva (Nederland). Tot snel!

P.S: Wie durft het aan om 72 in het Fins te schrijven zonder Google Translate of een andere vertaler te gebruiken?

  • 29 Augustus 2015 - 18:15

    Kees Z:

    72=sietsemänkymmenenkaksi?

  • 29 Augustus 2015 - 18:18

    Annemijn:

    Helaas Kees, bijna!

  • 29 Augustus 2015 - 18:47

    Kees:

    sietsemänkymmenentäkaksi?

  • 29 Augustus 2015 - 18:53

    Alexandra:

    seitsemänkymmentäkaksi??

  • 29 Augustus 2015 - 19:01

    Annemijn:

    Alex, je krijgt de volledige tien punten! Kees, jij krijgt er 8 omdat je 2 letters fout had. ;)

  • 29 Augustus 2015 - 21:25

    Alexandra:

    Yeaahhh was wel even hard nadenken hoor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemijn

Actief sinds 06 Aug. 2015
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 4528

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2015 - 22 December 2015

Uitwisseling

Landen bezocht: