31 dagen, 744 uur, 44.640 minuten in Finland - Reisverslag uit Lahti, Finland van Annemijn - WaarBenJij.nu 31 dagen, 744 uur, 44.640 minuten in Finland - Reisverslag uit Lahti, Finland van Annemijn - WaarBenJij.nu

31 dagen, 744 uur, 44.640 minuten in Finland

Blijf op de hoogte en volg Annemijn

22 November 2015 | Finland, Lahti

Vandaag, precies nog een maand voordat ik weer in Nederland ben. Afgelopen 22 dagen weer genoeg leuke dingen meegemaakt maar voornamelijk erg hard gestudeerd. Deadlines, tentamens en presentaties stonden op de planning en daar moet je natuurlijk wel iets voor doen. Gedurende mijn exchange hier sowieso al kleinere projectjes zo nu en dan gehad maar aan het einde van november zijn toch echt de meeste grote deadlines van mijn 6 vakken in totaal in zicht.

Mijn eerste tentamen was afgelopen maandag de 16e en is erg goed gegaan. Het Finse schoolsysteem is erg bijzonder. Ik heb in de wandelgangen gehoord dat ze de tentamens gemakkelijker maken omdat er dan meer studenten slagen en ze meer geld ontvangen. Wat het dus is: ik volgde World Cultures met de donderdag groep die wekelijks 2 uur les had. Tevens was er een maandag groep die wekelijks 3 uur les had. Uiteraard was de maandag groep eerder door de stof heen. Ik heb de laatste 2 lessen mee gevolgd met de maandag klas waardoor ik al wat voorop liep en ik de stof dubbel kreeg aangezien ik ook nog naar mijn donderdag les ging. Het gekke is dus we konden kiezen op welke dag we het tentamen zouden doen. Voor de donderdag groep zou het vallen op 19 november of 26 november. Onwijs fijn dat je mag kiezen maar wel heel bijzonder. Ik heb gevraagd of ik het ook met de andere groep mocht doen en dat maakte hem allemaal niet zoveel uit, zolang ik maar op mijn tentamen schreef dat ik origineel in de donderdag groep zit. De vrijheid die ze hier geven is bizar. Om nog even een ander bijzonder voorbeeld te geven m.b.t. onderwijs hier. Voor mijn vak International Economics mochten we in de klas, met de leraar, beslissen op welke data we onze 2 tentamens wilde doen. In Nederland is het vrij strikt. Je krijgt een datum en er is niet eens een gesprek mogelijk. Daar denken wij als studenten niet eens aan. Wellicht heeft het iets te maken met het feit dat de meeste exchange students binnenkort een week weg gaan en het tentamen dan niet plaats kan vinden maar alsnog.. Na het beslissen van twee data mochten we ook nog ‘stemmen’ welk soort tentamen we op welke dag zouden doen. Werkelijk waar perfect. Ik ga nog even door over dit vak. 30 November heb ik mijn eerste tentamen van International Economics, een boek tentamen. We krijgen 10 verschillende vragen waarvan we er maar 5 hoeven te antwoorden. Dat houdt dus in dat je gewoon kan kiezen wat je het beste weet en daar je punten mee kan halen. Ik was enorm verbaasd toen ik dat hoorde maar ik kan er best wel mee leven. Verder is het schoolsysteem, voor de rest van mijn vakken, redelijk hetzelfde. Grote projecten met soms een presentatie en vooral een deadline die niet door de studenten wordt bepaald.

Zoals ik al eerder schreef bestond een groot gedeelte van mijn tijd afgelopen 22 dagen aan studeren. Week 45, 2 tot 8 november, bestond zowat alleen uit lessen, meetings en thuisstudie. Overigens nog 4x naar de sportschool geweest en gezellig met mijn vader en oom geskyped. En met mijn hockeyvriendinnetje Fleur, die momenteel in Australië zit met echt het tegenovergestelde qua weersomstandigheden, geskyped.

Week 46, mijlpaal bereikt. Vijf keer naar de sportschool geweest in die week. Eerst was ik anti-gym, ben het ergens nog steeds in sommige opzichten, maar ik merkte dat ik gemotiveerd werd van het sporten en het toch wel erg fijn vond om iets te doen. Spotgoedkoop trouwens. Voor 40 euro in totaal mag je onbeperkt tussen 5:00 en 23:30 naar de gym, het gehele semester! Ook nog best wel een goede sportschool met genoeg mogelijkheden. Maandagavond de 9e eindelijk weer eens gezellig met mijn beste vriendinnetje Rochelle geskyped die ik moet gaan missen aangezien ze alweer aan haar volgende avontuur begint. Vanaf midden december tot april werken in Oostenrijk. Woensdag was een leuke dag. Startend met wat studeren, een meeting en vervolgens naar de gym had ik om 18:00 sauna. Het is heer-lijk om na het sporten naar de sauna te gaan en niets anders te doen dan ontspannen en je spieren te laten rusten. Eerder die week was er spontaan het idee om uit eten te gaan op woensdag maar dat is veranderd in een soort van ‘zelf pizza maak’ avond met een groep van 7 man, goed aantal voor een groep want het is net te doen voor het koken. De groep bestaat uit Rodrigo, Yentl, Gab, Joshua, Jesper, Robbert en ik. Overheerlijke verschillende pizza’s gemaakt en een leuke avond gehad. Feestje de avond overgeslagen aangezien ik de volgende dag fris en fruitig wilde op staan om te leren voor mijn World Cultures exam. Ik bofte enorm deze week aangezien sommige mensen meerdere malen te sauna boeken en het dan met iedereen delen. Gedurende het weekend beide keren na de gym van de sauna kunnen genieten.

Toen was het alweer week 47. De weken, dagen en uren vliegen hier voorbij. Maandag om 17:00 mijn tentamen gehad die goed is gegaan. Misschien interessant om te weten wat ik moest doen, voor de mensen die het willen weten. Ik moest 75 culturen leren en op het tentamen van 6 verschillende delen van de wereld 2 culturen vergelijken. Per 2 culturen moesten we 5 punten opnoemen, verschillen of overeenkomsten. Culturen waren afkomstig uit Sub-Saharan Africa, East Asia, South Asia, Europe, Middle East en America. De culturen die ik moest vergelijken waren: US Southerners/Hispanic Caribbeans (America), French/Dutch (Europe), Mandarin speakers/Javanese (East Asia), West bengali/Andhras (South Asia), Turkey/Azeri (Middle East) en Mande en Fulani Hausas (Sub-Saharan Africa). Gedurende het begin van de week besefte ik eigenlijk dat ik aan het stressen was voor niets. Ik realiseerde dat ik tijd genoeg had om alles te doen voor school qua deadlines en ook nog leuke dingen te doen. Daardoor dinsdag en woensdag iets minder actief bezig geweest aan school maar vond dat ik ook wel even wat rust verdiende. Woensdag was er een internationale food day op school. Het was voor een vak maar ik weet niet precies welke. Je kon vrij goedkoop verschillende soorten eten kopen. Ik had nog niet geluncht dus ik ben helemaal los gegaan hier en heb mijn buikje is goed gevuld. Onhandige was dat ik daarna naar de sportschool wilde en dus zoveel had gegeten dat het waarschijnlijk een tijd zou duren voordat het gezakt zou zijn. Ik had eten uit Oostenrijk, Ghana, Korea, Frankrijk, Duitsland en Schotland! Alsof je denkt dat ik nog niet genoeg eten op had, was ik om 7 uur alweer bij Joshua thuis met de ‘eetgroep’. Vanavond stond er echte Mexicaanse taco’s op het menu. Rodrigo heeft guacamole gemaakt die echt heel goed was! Blijkbaar zijn wraps taco’s bij de Mexicanen maar het smaakte erg goed. Hierop volgend een goed feestje gehad in Tivoli, georganiseerd door de studentenorganisatie LAMKO. Donderdag enorm verrast met een pakketje uit Nederland waar ik heel blij van werd! Lang leven Alex die zo lief was om mij een pakketje te sturen. Heerlijk genoten van dropjes, chocoladeletter en nog veel meer andere dingen. Dankje!

Dit moet ik niet vergeten te melden: donderdag op vrijdagnacht heeft het voor het eerst gesneeuwd! Ik keek uit mijn raam toen ik wat wits zag en dacht bij mezelf: SNEEUW?! En ja hoor, op mijn mooie grote bomen die ik zie vanaf mijn raam en balkon lag een laag sneeuw. Magisch effect erbij aangezien het nog steeds aan het sneeuwen was. Fijn wakker worden zo. Het was vrijdag heerlijk 1 graden.

En daar was het grote moment, zaterdag 21 november: de Dutch party! Zat er al een tijdje aan te komen en er zijn zelfs speciaal vrienden van Nederlanders dit weekend gekomen om aanwezig te zijn. Met een totaal van 12 Nederlanders hebben we wat leuks in elkaar gezet. We hadden vodka skittle shotjes, echt op kleur. We hadden twee appartementen waar verschillende soorten muziek aan stond en bovenal, we hadden eten. Was erg grappig om te zien dat iedereen de eerste 2 uur alleen maar in de gang stond omdat daar het eten stond. De appeltaart en de stroopwafels werden erg gewaardeerd. Op de foto kan je zien wat we allemaal hadden! Al in al, het was een mooi feestje en vandaag hebben we lekker om 13:00 met 12 man lopen boenen zodat je weer normaal door het appartement of het gebouw heen kon komen. Fijn iets aan een feestje hier geven is dat je er ook nog geld mee verdiend. Iedereen laat zijn bierblikjes achter en aangezien inmiddels de meeste mensen geen bier meer hebben uit Tallinn, daar zit geen statiegeld op, betekent dat er weer meer statiegeldblikjes zijn. Hele vuilniszak vol gevuld alleen weten we het totaalbedrag nog niet.

Hier zit ik dan, op mijn bureaustoel, achter mijn computer te beseffen dat ik hier nog maar een maand ben. Enerzijds enorm fijn om naar huis te gaan want eerlijk waar, ik mis echt mijn familie en vrienden maar ook de dingen die ik normaal altijd deed. Als je weg bent of iets lange tijd niet kan meemaken besef je pas hoe groot onderdeel het van je leven is. Anderzijds weet ik dat ik weer dingen van hier ga missen als ik terug ben. Na 4.5 maand fietsen op een mountainbike eindelijk weer rechtop fietsen. Maar de frisse lucht van het bos waar ik nu woon en de stilte die zich hier kan voordoen is toch iets totaal anders dan Rotterdam. Maar er staan alweer genoeg leuke dingen op de planning voor in Rotterdam zodat ik alles kan inhalen van de afgelopen tijd. Zaalhockey en feestjes met vrienden zijn hier een voorbeeld van. Over 9 dagen vertrek ik naar Lapland waar ik enorm naar uit kijk! Dinsdag ga ik naar de Sibelius Hall, redelijk bekend in Lahti, omdat ik toch nog wel erg graag een show wilde zien in mijn eigen stad voordat ik weg ging. Met Niels, Joshua en Jesper gaan we naar Cantores Minores (een koor). Goed voor de algemene culturele ontwikkeling.

Tijd om nog zoveel mogelijk te doen aankomende maand. Tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemijn

Actief sinds 06 Aug. 2015
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 4512

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2015 - 22 December 2015

Uitwisseling

Landen bezocht: