De stad van kathedralen en vodka - Reisverslag uit Lahti, Finland van Annemijn - WaarBenJij.nu De stad van kathedralen en vodka - Reisverslag uit Lahti, Finland van Annemijn - WaarBenJij.nu

De stad van kathedralen en vodka

Blijf op de hoogte en volg Annemijn

01 November 2015 | Finland, Lahti

Naomi is vanmiddag kwart voor 3 (Nederlandse tijd kwart voor 2) vertrokken vanuit Mukkula, terug naar Rotterdam. Erg leuk weekend gehad met haar en heel fijn om haar weer te hebben gezien! Hierover later meer. Tijd om terug te gaan naar donderdag de 22ste. De dag van het vertrek naar St. Petersburg.

De reis zou worden gemaakt met een ‘ferry’, vanaf Helsinki Terminal, waar we aardig wat uurtjes op zouden zitten. Zoals op de meest grote cruiseschepen is er genoeg te doen. Bars, restaurants, etc. We kwamen rond 16:15 aan op de boot en we zouden pas vertrekken vanuit de haven rond 18:00. Al vrij snel kwamen we erachter dat van 17:00 tot 18:00 happy hour was. Dat hoef je maar een keer tegen onze groep studenten te zeggen. Het feest die avond begon daarom ook al erg vroeg. Gedurende de avond een hapje gegeten aan boord en nog meerdere verschillende Russische dansen gezien. Helaas hadden we een beetje ongeluk met de weersomstandigheden. Het weer was aardig aan de wilde kant en zelfs de mensen die normaal best prima tegen boten kunnen, hadden het nu iets moeilijker.

Volgende ochtend (vrijdag 23ste) redelijk vroeg een wekker om te ontbijten aangezien we rond 9/10 van de boot zouden gaan om St. Petersburg te gaan ontdekken! De hele hal van het schip stond vol om eruit te gaan, eerst moest de boarding pas werden gescand. Toen begon het leukste deel. De douane waar de paspoorten moesten worden gecheckt. Dit duurde toch een partijtje lang. Heb er wel weer 2 stempels bij in mijn paspoort van deze reis! Uiteindelijk was ik door de douane en wilde ik Russische Roebel pinnen. De pinautomaat deed het niet bij mijn pas. Vervolgens naar een winkel gegaan en wederom ook hier deed die het niet. Goed begin van St. Petersburg als je vrijwel zeker weet dat je pinpas het niet gaat doen. We kwamen aan en was het wel een stukje frisser en het regende. Ik zat in bus 9 met een grote groep gezellige meiden van hier maar voor de rest allemaal andere studenten van andere school die voornamelijk Frans praatte terwijl ze ook exchange students zijn. De rest van onze studenten zat in bus 8. Waarom wij redelijk lang moesten wachten voordat we vertrokken is omdat 2 jongens hun paspoorten kwijt zijn geraakt op de boot. Erg erg slim en ze konden vaarwel zeggen tegen hun trip. Ze mochten niet door de douane. Het plan was om ongeveer 1/1,5 uur door de stad te rijden met de bus. Onze reisleidster, Maria, vertelde ons allemaal boeiende dingen over de gebouwen en de stad zelf. Toen in de grote drukke straat ‘Nevsky Prospekt’ lunch gehad om vervolgens in een keer door te gaan naar ons hotel rond 16:00 (de Ibis keten) wat best wel op een goede locatie zat. Ik zat met Anna (Spaans) op een kamer. ’S Avonds zijn we met een groep van 12 man op zoek gegaan in de buurt naar een gezellig en typisch Russisch restaurant. We dachten dat we er een hadden gevonden maar nadat we al aan tafel zaten bleek het Ukranian te zijn. Ook hartstikke leuk en maak je niet vaak mee. Klein probleempje alleen. Het was inmiddels al kwart voor 8/8 uur en iedereen, behalve ik, moest om 9 uur terug zijn bij het hotel voor de activiteit met een boot door de kanalen van de stad. Soort party schip die de stad ’s avonds zou laten zien. Gelukkig hadden we Ilona bij ons die Russisch kan spreken. Niet te vergeten om te melden: Russen zijn enorm slecht in Engels. Of ze spreken het gewoon niet, helemaal nada. De ober kwam met een idee om voor 12 man verschillende soorten vlees op te dienen. Met wat groente en aardappel dingetjes. Prima idee, verras ons maar. Om half 9 kwam het eerste gerecht binnen. Wat deels ook de avond heeft gemaakt zijn drie vrouwen en 1 man die een aantal liedjes voor ons zongen in het Ukrainisch. Heel leuk om een keer in een restaurant te zitten en echt zo’n 'show' te zien. Persoonlijker doordat het wordt gedaan aan tafel. Intussen zaten we bijna als beesten te eten. Haast dat we hadden. Inmiddels verstreken de minuten en zongen de vrouwen snellere en snellere liedjes waardoor je het idee had dat je gedwongen werd om nog sneller te eten. Na een tijdje op iemands hotelkamer gehangen met een groepje mensen hadden we geregeld dat Russische mensen (we kennen er meerdere die toevallig ook in St. Petersburg waren) een taxi voor 300 Roebel reserveerde. Als wij dit zouden doen zou het waarschijnlijk rond de 500 Roebel zijn. Omdat we toeristen zijn natuurlijk. 300 Roebel is rond de 4,50 euro. Is helemaal niets als je bedenkt dat je hier bij ons in Finland zo'n 3-4 euro de man betaalt om thuis te komen. Om een idee te geven hoe goedkoop Rusland is. De dag houdt nog steeds niet op. Aangekomen in de nachtclub LUX waar bijna alleen maar exchange studenten zijn (ook van andere steden maar wel via Timetravels). Op zich een leuke en goede club maar ik was niet zo in de party modus. Uiteindelijk wel gegaan aangezien je hoogst waarschijnlijk maar 1x in St. Petersburg bent en dan wel het nachtleven moet hebben meegemaakt. Redelijk op tijd weer terug gegaan naar het hotel om heerlijk te gaan slapen in mijn grote hotelbed.

Zaterdag 24 Oktober, een nieuwe dag is aangebroken in St. Petersburg. Na een heerlijk uitgebreid ontbijt gehad in het hotel om half 11 de stad in gegaan om eens te zien wat St. Petersburg allemaal voor mooie gebouwen heeft. Tijdens de bustrip vrijdagmiddag al heel wat mooie dingen voorbij zien komen. Dan ben je nog steeds in shock van hoe mooi iets is en dan een paar seconde later zie je alweer wat anders indrukwekkends! Richting Nevsky Prospekt gelopen aangezien dat een enoooorme lange winkelstraat is met tevens allemaal mooie gebouwen. Aan een van de zijdes van de weg vindt je Kazan Cathedral. Een enorm gebouw waar je echt even van staat te kijken. Ik vind het vaak interessant om kerken van binnen te zien omdat ze zoveel mooie details hebben en elke kerk anders is. Wat mij in het bijzonder op viel is dat deze kerk actief is. Er staan geen banken in, mochten geen foto’s worden gemaakt en er waren bij lange na niet zoveel toeristen als bij andere kerken in het buitenland. Er werd daadwerkelijk gebeden en het was enorm druk met lokale bewoners. Bij betreden en verlaten van de kerk werd bij de voordeur meerdere keren gebeden, richting de voordeur. Speciaal om echt een keer een kerk in het buitenland mee te maken waar je zag hoe het er aan toe gaat. Verder heb ik die dag aardig wat kilometers gelopen in de stad en kwam ik heel wat kathedralen tegen maar ook steeds weer die mooie gebouwen. ’S Avonds met Niels, Adriana en Joris op pad gegaan om een leuk restaurant te vinden. Uiteindelijk kwamen we in een drukke winkelstraat en zagen we iets wat er leuk uit zag op de tweede verdieping. Restaurant zag er onwijs gezellig uit en bij het zien van de kaart kwamen we erachter dat het ook nog een soort speciaal bier cafe was. We hebben een Belgisch biertje besteld: Leffe. ’S avonds hadden we de limousine trip op de planning staan. Met een gezellige groep studenten hadden wij een Hummer en champagne tot onze beschikking voor zo’n 1,5 uur. Een muziekje erbij en 3 verschillende stops tijdens onze rit. Toch wel weer studentikoos dat de champagne uit plastic bekertjes moest worden gedronken. Na onze rit arriveerde wij bij een andere nachtclub die eigenlijk best een teleurstelling was. We zijn hier dan ook niet lang gebleven en terug gegaan naar het hotel. Onverwachts met Adriana, Sandra, Joshua, Jesper en Robbert zo ongeveer de hele nacht lopen na borrelen in de lobby wat erg gezellig was. Volgende morgen miste ik wel wat uurtjes slapen maar het was het waard.

Zondag 25 oktober, de laatste dag. Om half 10 moesten we uitchecken en zouden we met alle studenten naar Heritage Museum gaan. Het gebouw alleen al is, heel origineel wat ik nu ga zeggen, onwijs mooi. Conclusie van heel deze trip is dat St. Petersburg gewoon mooi is. Natuurlijk heeft het ook lelijke, minder mooie, gebouwen en stukken maar dat is dan maar zo. Heritage Museum is enorm groot en we hebben bij lange na niet alles gezien. We kregen een gids die ons van alles heeft verteld. Na deze trip ben ik ook meer gidsen en tours gaan waarderen. Heritage Museum heeft zo’n 3 miljoen verschillende dingen in hun collectie. Ook de Rembrandt collectie hier gezien. Onze Cathedral tour was naar 3 verschillende kathedralen: Church of the Savior on Spilled Blood, Saint Isaac's Cathedral en St. Nicholas Naval Cathedral. Wederom ook hier een gids die ons allerlei informative gaf over de kerken. Elke kerk zag er van binnen totaal anders uit. Bij het bezoek aan de derde kathedraal begon ik langzamerhand een beetje in te kakken van de korte nacht. Eenmaal aangekomen op de boot, na de kathedraal tour, meteen na het avond eten naar mijn bed gegaan. Om trouwens nog een perfect voorbeeld te geven van het prijs verschil bij producten. Op de boot kon je 20 pakjes sigaretten (Gauloises) voor 18 euro verkrijgen. Dat is dus 0,90 cent per pakje. Normaliter ben je zo’n 5-6 euro kwijt. De terugreis verliep trouwens een stuk soepeler en rustiger, qua weersomstandigheden.

Maandag 26 Oktober bedacht ik het slimmer aan te pakken. 13 euro besparen door geen ontbijt te kopen, 15 minuten voor aankomsttijd op te staan en rustig op het gemak buiten wachten tot dat ik het eens tijd vind om uit te checken. Rond kwart over 8/half 9 liep ik naar de hal en kon ik zo door lopen in plaats van in een drukke en te warme hal te moeten wachten. Busje in en 1,5 terug rijden naar Mukkula vanaf Helsinki. Rond 11 uur waren we weer heerlijk thuis en konden we bijkomen van onze onwijs leuke trip naar St. Petersburg! Een aanrader voor iedereen om een keer te gaan. Voor de mensen moet je er niet heen gaan. Erg vervelend ook dat je niet kan communiceren met ze maar daar moet je maar mee leven. Met een kaart kom je heel ver.

Week 44, 26 tot 30 Oktober weer even zoveel mogelijk bijgewerkt van de 1,5 week daarvoor aan school. Naar de sportschool geweest, meetings gehad en lessen gevolgd. Afgelopen vrijdag, 30 oktober, is Naomi aangekomen. Om 19:15 kwam ze aan in het centrum van Lahti en hebben wij bij mijn thuis avond gegeten. Later op de avond naar Joshua gegaan om daar te kaarten met Jesper, Adriana, Naomi en Robbert. Prima avondje gehad en het niet al te laat gemaakt. Zaterdag zouden we een dagje naar Helsinki gaan. Voor mij inmiddels de derde keer maar nu had ik mezelf afgesproken dat ik ook een keer een ander deel van de stad wilde zien wat ik de eerdere twee keer nog niet had gezien. We merkte in Lahti al dat het aardig rustig was en veel winkels dicht waren. We kwamen in de bus Noora tegen (tutor) die zei dat er veel winkels dicht zijn vanwege Halloween, ook in Helsinki. We kwamen er in Helsinki achter dat het ''All Saint’s Day'' was en dat Halloween daarvan is afgeleid. Alsof het een soort van Kerst is, werd er zelfs ‘Happy Halloween’ gezegd toen wij een kopje koffie bestelde bij Espresso House. Om 8 uur waren we weer thuis van Helsinki om vervolgens om 9 uur naar de preparty in de basement te gaan. Er werd Kingsen gespeeld in de kelder, Flunkyball (iets Duits) buiten gespeeld en Naomi en ik zijn nog even bij Franse Gab langs gegaan om beerpong te spelen met Gian, Yentl, Rodrigo, Joshua en Gab. Het was een leuk feestje. Vanmorgen, zondag, om 11:00 uur opgestaan aangezien ik Naomi toch nog wel graag Lahti wilde laten zien. Bij aankomst vrijdag was een van de eerste dingen die ze zei: ‘Best een grote stad’. En dat is het ook. Het is niet een of andere boerengehucht waar geen bussen komen of iets. Langs het water richting de haven gefietst. Naomi had nog niet echt ontbeten en toen zagen we een tentje waar ik wel vaker langs ben gereden maar nog nooit in was geweest. Een super leuk, klein, schattig tentje waar ze bizarre taarten verkochten. Toen langs de ski schans gefietst om vervolgens weer terug te keren naar het centrum. Sokos (winkelcentrum) was wel open vandaag en dat was eigenlijk een van de eerste warenhuizen/winkels, behalve supermarkten, waar we dit weekend zijn ingegaan. Toen was het tijd om terug te fietsen naar mijn huis om haar spullen op te halen. Ik heb een enorm gezellig weekend gehad en ben nu weer alleen in mijn kamertje. Heb ik op zich geen enkel probleem mee want ik vermaak me wel.

Voor komende tijd heb ik even genoeg activiteiten ondernomen en geld uitgeven. Tijd om flink aan de bak te gaan voor de studie. Natuurlijk worden er nog wel leuke dingen gedaan maar wat minder dan afgelopen maand. Ik heb het plan om ook nog meerdere steden hier in Finland te zijn waaronder Turku, Tampere en Porvoo. Eind november heb ik al meerdere deadlines voor vakken dus in december heb ik nog meer dan genoeg tijd om dingen te doen. 2 december staat de trip Lapland op de planning. Kijk hier enorm naar uit!

‘’Collect moments, not things!’’

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemijn

Actief sinds 06 Aug. 2015
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 4516

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2015 - 22 December 2015

Uitwisseling

Landen bezocht: