Pluk de dag voordat je in een vaas eindigt - Reisverslag uit Lahti, Finland van Annemijn - WaarBenJij.nu Pluk de dag voordat je in een vaas eindigt - Reisverslag uit Lahti, Finland van Annemijn - WaarBenJij.nu

Pluk de dag voordat je in een vaas eindigt

Blijf op de hoogte en volg Annemijn

10 Oktober 2015 | Finland, Lahti

Het is weer een tijd geleden en er is weer van alles gebeurd. Allereerst een update van het werk zoeken. Leek mij een hartstikke leuk plan totdat ik realiseerde dat als ik bijvoorbeeld in de keuken zou willen werken dat voornamelijk op drukke dagen zoals vrijdag en zaterdag zou zijn. Ik wilde een baan voor doordeweeks. Tevens kwam er een ritme in school en werd het langzamerhand drukker waardoor ik in zag dat school eigenlijk ook nog wel wat tijd vergt. Al met al, het stapeltje CV’s liggen nu ergens onderin mijn bureaulade aangezien ik besloten heb hier niet te gaan werken. En overigens is dit maar beter ook aangezien ik deze week mijn CV volledig heb vernieuwd en het er nu meer uitspringt. Veelal zijn cv’s saai met alle informatie onder elkaar geschreven, in het zwart en zonder uitspringende plaatjes of iets dergelijks. Vandaar dat ik mijn CV nu in kleur heb gemaakt met losse vakjes/symbolen/etc. Mijn CV springt er hierdoor hopelijk meer uit en zal zeker nuttig zijn bij bedrijven waar ik solliciteer voor een stage die ik moet gaan volgen vanaf februari.

Woensdag 23 september was het de verjaardag van Liam en zoals ik al in mijn vorige blog schreef zouden we hier iets voor organiseren. Een grote groep jongens zou die dag meedoen aan een voetbaltoernooi waardoor ze pas rond een uur of 8 terug zouden komen. De avond daarvoor had ik al bij Sergio (studiegenoot in Den Haag aan dezelfde opleiding en de huisgenoot van Liam) de sleutel opgehaald van hun huis zodat Adriana en ik ’s middags daar dingen konden voorbereiden. Ik had nog zelfgemaakte Tzatziki over van eerder die week en verder stond er nog op de planning om Bruchetta, pannenkoeken en pizza’s die avond te serveren. Ik had de dinsdag al een aardige stapel pannenkoeken gemaakt en samen met Adriana hebben we op de woensdagmiddag nog meer pannenkoeken gebakken. Het zou een soort van ‘eetfestijn’ worden. Samen met Sam (Canadees), Adriana (Duits), Niels (Nederlands), Joris (Nederlands) en ik hadden we een we een dure fles whisky voor hem als cadeau gekocht omdat het een echte whisky fan is. Hij was hier dan ook erg blij mee. Adriana en ik hadden het huis helemaal leuk versierd met vlaggetjes en ballonnen. Eindstand: Liam wist al dat we eten voor hem zouden maken maar vond het wel erg leuk dat we dit hadden georganiseerd. Lekker gegeten en gedronken met een grotere groep mensen.

Vrijdag 25 september. Ik dacht: ‘’Ik heb mijn gym kaart nu al een aardige tijd maar ik ben nog geen een keer gegaan. Laat ik dat maar eens gaan doen’’. Het was vooral even kijken wat er allemaal voor mogelijkheden waren zodat ik de volgende keer meer kon doen. Je betaalt maar 40 euro voor de gehele periode dat je hier zit en kan ook nog eens groepslessen volgen als je wilt! De sportschool is gevestigd in de kelder van Fellmania (een vestiging van de school in het centrum). Perfect dus om na een les daar door te gaan naar de sportschool.

Zaterdag 26 september, dit was een leuke dag! Ik ben voor het allereerst naar een Ice Hockey wedstrijd geweest. En buiten dat ook voor het eerst in een groot station geweest terwijl er daadwerkelijk een wedstrijd plaats vond. Het ijshockeyteam van Lahti zijn de Pelicans. Het schijnt dus dat dit een van de grote teams is in Finland. Ze spelen in de Finnish Championship Hockey League. Voor maar liefst 9 euro heb je al een kaartje voor de wedstrijd (staanplaats). Gelukkig ook nog meegemaakt wat er gebeurde met het publiek als Pelicans scoorde, leuk om te zien! Helaas hebben ze wel verloren. Het stond 1-1 en na verlengtijd gingen ze shoot-outs doen. Lijkt het ijshockey zowel in spel als in sommige regels toch wel op elkaar. Exclusief het onwijs agressieve spel zoals je tegenstander tegen een muur aan beuken etc. Het was heel bizar om te zien dat nadat de Pelicans hun shoot-out miste iedereen direct opstond en weg ging. Geen applaus achteraf, niets afwachten maar gewoon zo in een keer weg. Overigens stonden er ook op elke trap 2 meiden die elke keer als de muziek aan gingen een of ander dansje deden. In totaal 10 meiden in topjes en driekwartbroeken. Daar zit je dan als toeschouwer in je lange broek met een trui aan en hebben zij deze onwijs leuke baan door wat dansjes uit te voeren met een ‘smile’ op hun gezicht. Ik zou er zelf niet erg gelukkig van worden.

Maandag 28 september. Na mijn les International Economics te hebben gevolgd naar huis gegaan, rustig geluncht en vervolgens om 14:00 op de secondewijzer precies achter mijn computer zitten wachten tot we konden aanmelden voor Lapland. Ik wist dat dit een populaire trip is en wilde dan ook zo snel mogelijk boeken en zeker zijn van mijn plaats naar Lapland 2 tot 7 december. Het is een duur grapje maar dan heb je ook wat. Buiten dat is het de laatste grote trip die ik waarschijnlijk ga maken hier en ook nog eens met een hele grote groep studenten. Ik heb voor 5 van de 6 aangeboden activiteiten gekozen en kan niet wachten om ze mee te gaan maken. Het zijn deze volgende 5 activiteiten: Reindeer farm + ride on reindeer sleigh, Cross-country skiing + SPA, Tour of the Artic Ocean, Night snowshoe trip + dinner en Husky Safari (5 km). Inclusief het gehele pakket zit al de trip naar onze geliefde Kerstman en het zien van het Noorderlicht! Indien het een heldere week is. Het blijft de natuur en die kan je niet altijd voorspellen en zeker zijn van het feit dat het Noorderlicht zichtbaar is. Wil je meer specifieke informatie over wat al deze dingen betekenen kan je naar deze site: https://www.timetravels.fi/all-tours/student-travel/lapland/student-trip-to-northern-lapland-saariselka-02-12-2015-08-12-2015.html Verder heb ik in week 40 (28/09 tot 01/10) niet zoveel interessants gedaan behalve naar school en meerdere meetings voor groepsprojecten.

Vrijdag 2 oktober alweer en om het fijne tijdstip 05:15 ’s ochtends stond mijn wekker. Het was tijd om op te staan omdat mijn ferry vanaf Helsinki om 10:30 zou vertrekken vanaf Helsinki Terminal. Eva en ik gaan een dag op stap naar Tallinn, de hoofdstad van Estland. Wil je een volledige dag hier zijn in plaats van 4 uur om zoveel mogelijk drank in te kopen (dit is de voornaamste reden waarom mensen van Finland hierheen gaan) moet je wel bijtijds vertrekken. Wij wilde graag de stad zien, inclusief het nachtleven. Uiteindelijk lagen we gewoon om 23:00 in bed aangezien we kapot waren en de volgende dag weer om 08:00 uit ons bedje moesten. Vandaar dat wij een nacht verbleven in het ‘Old Town’ gedeelte, in een hostel voor maar 13 euro per persoon. Tallinn is voornamelijk een leuke stad vanwege ‘Old Town’, een toeristische trekpleister, waar een heleboel oude en mooie kerken en gebouwen te vinden zijn. Buiten Old Town is het inmiddels een stuk moderner en zijn er gewoon hoge bouwen te vinden. Dit is het nieuwe gedeelte van de stad. Na eerst te hebben geluncht bij Vapiano die we onderweg richting het centrum tegen kwamen (dit deed mij overigens denken aan NL) zijn we toch op zoek gegaan naar goede alcoholwinkels zodat we dat gedeelte tenminste achter de rug hadden. Letterlijk aangezien ik achteraf spierpijn had van deze trip Tallinn van mijn tas (gelukkig op wielen) achter mij aan getrokken, opgetild en alle andere dingen die gedaan moesten worden om het te verplaatsen. Mijn alcoholvoorraad (ik ga nu een alcoholist lijken maar het is voor een langere termijn) bestond na het bezoek aan de alcohol winkel uit: 3x 24 bier waarvan 1x 24 voor mijn huisgenoot was, 10 flessen wijn en 1.5 liter vodka. Ik was in totaal hier zo’n 100 euro kwijt. Ik kan je vertellen: dat is ongelooflijk goedkoop. Het totaal bedrag is niet niets maar indien ik dit in Finland had gekocht zou ik veeeeele malen duurder uitkomen. Voor een andere goede vergelijking qua prijs: sigaretten in Tallinn van het pakje Camel Activate zijn 3.40 en in Finland 5.70. Na de stad als een echte toerist te hebben uitgekamd en overal foto’s van te hebben gemaakt, vonden we een dakterras op de vierde etage. Hier heerlijk genoten van het na-zonnetje (wel met jas aan aangezien het erg hard waaide) met een drankje en een hapje. ’S Middags liepen we door de straat die kruiste met de straat waar wij verbleven. Hier was ‘iets’ gevestigd waarvan we geen idee hadden wat het was. Het zag er eng uit aangezien het donker was en er laboratorium glazen met verschillende kleurtjes. We dachten dat het een bar was. De naam was ‘LABOR’. ’S Avonds, na even lekker ontspannen te hebben in onze kamer, gingen we op stap. We kwamen er dus achter dat de enge, mysterieuze en donkere plaats omgetoverd was tot een drukke bar met glow-in-the-dark beschilderingen op de muren. Er waren twee LABOR bars tegenover elkaar waarvan je er bij een ook iets kon eten. Dit was de eindbestemming van onze avond. Hilarisch om te zien dat er echt een ‘beleving’ wordt gecreëerd en alles tot in de puntjes is uitgewerkt. Personeel liep in lab-jassen, shotjes werden in buisjes gegeven, overige drankjes in labotorium glazen en ga zo maar door. Het overigens bizar om te zien dat de passagiers van de ferry al gezellig om 10:30 aan het bier zaten. Zaterdag waren we na een lange terugreis eindelijk terug en heb ik de rest van het weekend heerlijk niets gedaan.

Week 41 (5 tot 11 Oktober) was een drukke week vol met meetings en lessen. Ik had met mezelf afgesproken deze week elke dag om 08:00 op te staan om aan school te werken aangezien ik de komende weken veel minder tijd heb door uitstapjes. Door nu veel aan school te doen is het minder erg dat ik straks 1,5 week lang niets tot vrij weinig doe. Maandag 5 Oktober heb ik met mijn leuke teamgenootje Fleur in Australië geskyped die daar tot maart als au-pair werkzaam is. Woensdag ben ik maar weer eens naar de gym gegaan aangezien het schandalig is dat ik al zo lang de gymkaart heb maar dit pas mijn tweede keer was. Flinke spierpijn gehad na deze sessie maar dat is een goed teken. Dan weet je dat je dat het resultaat heeft . Tevens voorgenomen om minstens 2x in de week naar de sportschool te gaan. Woensdagavond is er iets gebeurd wat bijzonders gebeurd waarvan ik niet eens had verwacht dat dat mij hier ook zou overkomen! Je zit rustig aan je bureau een serie te kijken en je krijgt opeens een Whatsapp bericht binnen van iemand in een groepsapp dat het Noorderlicht een beetje zichtbaar is. Het was koud buiten en ik twijfelde of het waar was en of ik zin had om naar buiten te gaan. Uiteindelijk stond ik binnen twee minuten buiten en was ik onderweg naar het meer. Teleurstelling hier aangezien er eigenlijk helemaal niets te zien was. Bij terugkomst gingen er pas allemaal mensen naar buiten waartegen ik zei: ‘’Succes met iets vinden. Er is werkelijk waar niets te zien’’. Met een groepje zaten we wat biertjes te drinken toen iemand binnen kwam met het bericht dat het nu echt zichtbaar was! Toen wij naar buiten gingen om weer naar het meer te gaan, zagen wij een foto op Malte zijn camera die onwijs mooi was. Nu wisten we zeker dat het zichtbaar was. Bijna rennend en vol enthousiasme richting het meer en eenmaal bij het meer (in het huisje wat ergens op een foto staat) was het te zien hoor: het Noorderlicht in het groen. Niet te geloven dat dit je gebeurd op een dood normale woensdag avond. Het was op verschillende plekken en erg moeilijk tot onmogelijk om een foto met je mobiel te maken. Gelukkig zijn er genoeg mensen met professionele camera’s. Op een gegeven moment bewoog het zelfs. Maar echt heel erg. Het is goed te beschrijven alsof het lijkt dat mensen van bovenaf met groene schijnwerpers naar beneden schijnen. Het bewoog, veranderde, werd meer en/of minder en het was verbazingwekkend! Noorderlicht op 2 minuten vanaf je eigen huis. Hoogst waarschijnlijk wordt het nog veel mooier in Lapland maar toch gaaf om het hier ook te hebben gezien.

Vandaag, zaterdag 10 Oktober. Na wederom om 08:00 op te staan ben ik vandaag voor de tweede keer naar de gym gegaan. Vanavond is de German party. Wij Nederlanders moeten ook nog een feest organiseren aangezien wij ook met een aardige groep zijn. De Spaanse en de Franse zijn al geweest.

Wat een dingen heb ik weer gemaakt maar vooral wat ga ik nog een hoop dingen meemaken. Loesje heeft mooie uitspraken waaronder deze: ‘’ Ongeluk zit in een klein hoekje en geluk dus in de rest van de wereld’’. Wat staat er de komende periode op de planning? Een heleboel! Oktober is een maand waar ik naar 3 verschillende grote steden ga en er ook nog eens 2 vriendinnen (apart van elkaar) op bezoek komen. Over 4 dagen (14 Oktober) komt Lotte al op bezoek. Deze topper neemt ook nog eens heerlijk een hele waslijst aan spullen vanuit Nederland voor mij mee zoals kruidnoten, chocoladeletter, Knorr pakken en nog andere dingen. Ze heeft de perfecte dag uitgekozen om aan te komen aangezien aankomende woensdag ook weer de maandelijks georganiseerde studentparty is. Zaterdag 17 Oktober vliegen we samen naar Stockholm om daar tot dinsdag 21 Oktober de stad te verkennen. Vandaag een ‘pub crawl’ (kroegentocht) geboekt om het nachtleven te ontdekken met een grote groep en een paar weken geleden is op Airbnb al een slaapplaats geboekt waarbij we ook nog eens twee fietsen geregeld hebben. Op maar liefst 10 minuten van het centrum verblijven wij 3 nachten en we hebben ook nog eens uitzicht over de stad aangezien het in een flatgebouw is. Goed geregeld. Nadat Lotte vanaf Stockholm het vliegtuig terug neemt naar Amsterdam en ik naar Helsinki heb ik nog een dag extra om ‘uit te rusten’ aangezien ik donderdag 22 Oktober alweer naar St. Petersburg ga voor vier dagen. Ik heb niets maar dan ook niets te klagen. Dit bedoelde ik met de 1,5 lang niets kunnen doen voor school. Ik ben maar 1 dag thuis om iets te doen. Dan gaan we na al deze avonturen weer een week vol aan de bak voor school en dan komt Naomi vrijdag 30 oktober voor een weekend langs!

Dit was mijn levensverhaal van de afgelopen 20 dagen. Toch misschien iets handiger voor mezelf en voor mijn lezers om frequenter iets te schrijven zodat het geen boekwerk wordt. Ik heb trouwens vandaag een mooi iets geconstateerd. Aangezien het hier nu al een heel stuk kouder is dan in Nederland wil dat zeggen dat het in December hier onwijs koud gaat worden. Namelijk een minimale temperatuur van -7.3 graden Celsius en een maximum temperatuur van 1.5 graad Celsius. Zojuist opgezocht en in Rotterdam is het in December min. -1.4 en max. 6.6 graden Celsius. Voordeel voor mij is dus dat bij mijn terugkomst het ''
super lekker' warm weer is in vergelijking met Finland. Mij ga je waarschijnlijk niet horen klagen! ;-) Om een idee te geven van de temperatuur nu: woensdag rond 09:00 was het dood leuk -6 graden. Gelukkig hebben we deze week lekker weer gehad met continue een zonnetje. Dit maakt de koude temperaturen toch wel wat beter maar handschoenen-tijd is het al. Gedurende dag is het iets van rond de 4-6 graden. Ik heb trouwens mijn vliegticket terug al geboekt. Het was eerst nog de vraag wat ik zou gaan doen met Kerst & Oud en Nieuws maar dan velen opties te hebben overwogen vlieg ik nu 22 december terug met een groep Nederlands (Joshua, Sven, Mieke, Eva en waarschijnlijk nog Niels). We hebben het plan om ergens in de dagen daarvoor nog uiteten te gaan in de stad als soort van kerstdiner en afsluiter van de gehele periode hier.

Veel liefs vanuit het mooie maar koude Finland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemijn

Actief sinds 06 Aug. 2015
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 4517

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2015 - 22 December 2015

Uitwisseling

Landen bezocht: