5 weken vliegen zo voorbij - Reisverslag uit Lahti, Finland van Annemijn - WaarBenJij.nu 5 weken vliegen zo voorbij - Reisverslag uit Lahti, Finland van Annemijn - WaarBenJij.nu

5 weken vliegen zo voorbij

Blijf op de hoogte en volg Annemijn

21 September 2015 | Finland, Lahti

21 September alweer, 35 dagen en 840 uur ben ik nu in Mukkula, Lahti. Al allemaal mooie dingen meegemaakt en er staat nog veel meer op de planning. Onder andere St. Petersburg, Estland, Lapland, Stockholm en vast nog wel meer. Genoeg om naar uit te kijken in ieder geval!

Zaterdag 12 September en zondag 13 September heb ik een weekend (1 dag eigenlijk) de avonturier uitgehangen. Na mijn huisgenoot overgehaald te hebben bestond ons reisgezelschap uit vier man: Niels, Liam, Sandra en ik. Zaterdag tot een uur of 2 voorbereidingen etc. getroffen en om 15:00 uur met 2 kajaks en een kano, voor al onze spullen, het water opgegaan richting een eiland waar je kan overnachten. Een of andere held heeft ervoor gezorgd dat er op een eiland een open huisje staat met in het midden een vuurkorf en een gedeeltelijk open dak zodat de meeste warmte van het vuur binnen blijft maar het geen rookhok wordt. Iedereen kan hier gewoon heen gaan als die wilt. Om te relaxen, te slapen of wat dan ook! Tevens is er in dit knusse open huisje ruimte om te slapen en met grotere groepen rond het kampvuur te zitten. In Finland is het gewoon mogelijk om zomaar een vuurtje te stoken en een bijl en zaag achter te laten zonder dat het gestolen wordt. Dit heeft de gelegenheid om dus daadwerkelijk te kunnen overnachten op een eiland met alle spullen die je nodig hebt. Er is nog een ander huisje met een wc (zelfs met wc-papier) en een hok met grote stukken hout. Deze moeten nog wel gehakt worden. Boven de vuurkorf in het huisje is er een soort van grill waardoor je ook nog eens prima eten kan maken. Na eerst nog op een andere plek op het eiland te hebben genoten van de zon, marshmallows en het uitzicht zijn we terug gegaan naar het huisje waar nog steeds een groep Finse mensen zaten. Na ons zelf geïnstalleerd te hebben qua spullen hebben we biertjes gedronken, worstjes gebakken, de omgeving verkend, meer hout gehakt en met meerdere groepen om het kampvuur gehangen. De groep Finse mensen die 's middags al aanwezig waren op het eiland bleek te overnachten in hun boten die aangemeerd waren bij de steiger. Rond een uur of 9 kwam er een andere groep Finnen een tussenstop maken voordat ze 's avonds in het donker zouden gaan kajakken. Hier gezellig mee gekletst en heel aardig nog koffie van gekregen. Later op de avond kwamen de andere groep Finnen weer terug, inmiddels dronken maar uiteraard zaten ze nog steeds aan het bier. We kwamen er uiteindelijk achter dat een andere groep studenten van ons ook met hun de avond heeft doorgebracht bij het kampvuur toen zij op dit eiland waren. Waarschijnlijk leven die mensen dus op hun boten en op dit eiland. Hun beste vrienden zijn blikjes bier, elkaar en het kampvuur. Het was een grappige avond ook al kon er maar een vrouw van de 6 mensen een soort van Engels en zei een andere man continue: 'ROCK AN ROLL!'. Was wel leuk dat ze een radio met zich mee hadden. De nacht was op zich prima behalve als het vuur uit ging en het direct een stuk frisser werd. Midden in de nacht hebben we het vuur twee keer weer aangemaakt. Ik zeg nou niet dat ik de beste nacht qua slaap in mijn leven heb gehad maar ik ben wel blij dat ik dit heb gedaan. Toch leuk om dit een keer mee te maken. Extra fijne bijkomstigheid is het feit dat je met een stijve rug van het slapen, kajakken de vorige dag en hout hakken weer terug mag varen met een tegenwind! De rest van de zondag (we waren rond 14:30 terug) genoten van alle luxe gemakken van een echt huis.

Maandag en dinsdag waren schooldagen en is er niet zo heel veel 's spannends gebeurd. Behalve een geweldige gebeurtenis op dinsdag eind van de middag. Het was nog onzeker voor de Haagse Hogeschool studenten of we de Erasmus+ beurs zouden krijgen aangezien er onverwachts meer aanmeldingen waren. Deze dag het bericht gehad dat we hem toch toegekend krijgen en geloof mij mensen, dat is een heel mooi iets waardoor je heel gelukkig wordt! Een fijn geldbedrag waar ik uiteraard niet te royaal mee ga strooien maar wel aardig wat leuke dingen hier mee kan doen. Woensdag, eerst een van mijn favoriete lessen (International Marketing) gehad en daarna stond er de Freshman Party op de planning. Deze zou om 17:00 beginnen en het idee erachter is dat je verkleed in een groep van 6-8 man langs 11 verschillende checkpoints gaat om opdrachten te doen. Vervolgens was er een groot feest waar alle studenten heen gingen. Het thema was 'Timemachine' en mijn groep was als 'Hippies'. Niet alleen heel wat drankjes en een goede avond rijker ben ik ook weer wat meer over deze stad te weten gekomen. Aangezien alle opdrachten in verschillende bars door heel de stad waren kan je het als een soort kroegentocht zien. Normaliter zou je er waarschijnlijk niet zo snel achter komen wat leuke plekken zijn om wat te drinken en mijn groep en ik waren er dan ook over verbaasd dat er zoveel leuke tenten hier zijn! Maar helaas zal je hier niet elk weekend te vinden zijn aangezien de alcohol in bars etc. toch wel prijzig is. Dan maar lekker een blikje bier bij iemand thuis. De leukste outfits gezien deze avond: jaren 50, 60, verschillende soorten legers, mummy's, Spice-Girls, Pirates, Indianen, Ninja's en nog veel meer tegen gekomen.

Donderdag, de dag na het feest, gaat het leven gewoon door. Stonden wat meetings voor groepsprojecten op de planning maar ook een van mijn andere favoriete lessen (World Cultures). Deze les ingegaan op de 'Middle East Region'. Denk hierbij aan Arabic en Turkic waaronder weer allerlei andere culturen vallen. Allereerst wat normen die worden nageleefd in Middle East. Een waarvan ik nog nooit had gehoord is het feit dat mensen uit deze cultuur vaak 3 keer de vraag krijgen of ze iets willen voordat ze echt 'ja' zeggen. Indien deze cultuur bijvoorbeeld bij ons Nederlanders zou komen en we vragen of ze iets willen drinken zeggen ze de eerste keer nee. Wij denken dan: 'Oke, ik heb het gevraagd. Hij of zij hoeft niets.' Deze persoon denkt dan: 'Ga je het niet nog een keer vragen?'. Mensen daar stellen de vraag vaak een paar keer op verschillende manieren. Ook al zegt iemand de eerste keer nee, ze denken vaak ja. Ze zeggen het alleen pas later. Een ander bijzondere norm is dat als een man en vrouw elkaar in de ogen aankijken dit betekent dat een van de partijen de ander leuk vindt. ''Close eye contact and close physical space is a sign of trustworthiness, but this is true only between people of the same gender. Cross-gender eye contact and touching is considered intrusive''. Indien wij als Europese mensen dit dus automatisch doen kan een man of vrouw uit zo'n cultuur meteen het idee krijgen dat er iemand interesse in hem/haar heeft.

Vrijdag een les gehad in de ochtend en 's avonds gezellig een potje Kingsen (drankspelletje) gespeeld en het niet heel bond gemaakt. Zaterdag en zondag heerlijk een niets-doen weekend gehad. Stonden een paar dingen op de planning maar niet iets heel groots. Zaterdagavond met Adriana en Sandra het plan om pizza te maken. 'S middags had ik alle boodschappen gedaan en werkelijk waar, de pizza zag er goddelijk uit maar was niet te eten. De structuur van de deeg leek op dat van een koekje. Stel het je voor, een pizza met een koekjes smaak. Wij denken dat we zoet meel hadden of iets dergelijks waardoor de gehele pizza totaal niet smaakte. Uiteindelijk alleen de topping gegeten en vervolgens nog mijn nieuwe verslaving broodje te hebben gemaakt. Neem een stokbrood, smeer rode pesto erop en een beetje boter aan de bovenste binnenkant van het brood. Plakje(s) ham en kaas erop, dunne plakjes courgette, peper en zout, ten slotte kleine stukjes zongedroogde tomaten en dan in de oven. Het is HEERLIJK. Om 21:00 begon het feestje van de Franse studenten. Dit houdt niet zozeer in dat we in de Franse stijl moesten verkleden maar meer dat de Franse mensen van hier het feestje organiseerde en typische Franse dingen hadden voorbereid. Wij kwamen aan en het leek wel een groot eetfestijn. Grote schalen crêpes (suiker, jam of nutella), croque monsieur (is gewoon een tosti), quiche en nog meer. Overigens waren zij ook nog op het geweldige idee gekomen om een beerpong in de gang neer te zetten. Twee lange tafels aan elkaar, plastic bekers, beer en je hebt een topspel voor de gehele avond. Gelukkig had iemand anders ook nog een tafelvoetbal waardoor de gehele gang een grote gamehal werd. Het was een mooi feestje. Zondag ook niet zoveel boeiends gedaan.

Langzamerhand begin ik soms wel wat mensen te missen. En ik ben er achter gekomen dat ik van Rotterdam hou, als stad. De clubs, de sfeer, winkels en alles wat erbij hoort. Ik vind het enorm balen dat ik hier niet kan hockeyen. Allerlei berichtjes lezen van je team over wedstrijden en trainingen en dan niet mee kunnen spelen is een beetje jammer. Gelukkig heb ik nog genoeg wedstrijden om mee te spelen bij mijn terugkomst. Ik mag niet klagen nu ik hier zit. Deze week maar eens naar de sportschool gaan. Wat staat er voor de rest nog op de planning deze week: vanavond ga ik Griekse Gyros eten. Mijn vlees staat al in de marinade sinds gisteren en vandaag de tzatziki gemaakt. Woensdag is Liam jarig en gaan we met wat mensen als verrassing iets voor bereiden voor zijn verjaardag. Hij, zijn huisgenoten en nog wat mensen van onze vriendengroep zijn er die dag niet i.v.m. voetbaltoernooi waardoor wij alle vrijheid hebben om slingers op te hangen en wat lekkers voor te bereiden. Uiteraard, zoals elke woensdag, weer uit naar Tivoli (studentenavond). Vandaag trouwens wat CV's geprint en deze week het plan om langs wat tenten te gaan om te vragen of ze werknemers zoeken tot ergens midden December. Ik heb de tijd om te werken, vind het leuk en een extra zakcentje is altijd fijn.

Groetjes!

  • 21 September 2015 - 18:31

    Alexandra:

    Erg leuk weer om te lezen. Logisch dat je nu wat mensen en dingen gaat missen. Je eerste 'vakantie gevoel' periode is een beetje voorbij. En hoewel je nog steeds erg leuke dingen doet zoals je schrijft gaat er nu ook een soort van routine ontstaan in je leven. Dan ga je ook mensen en dingen van thuis missen. Er komt waarschijnlijk nog wel een ergere periode van missen aan, maar je kan nog je hele leven 'thuis' zijn ;-)
    Tof dat jullie beurs toch is door gegaan, geeft toch wat zekerheid.
    Succes met het zoeken van een baantje!! XXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemijn

Actief sinds 06 Aug. 2015
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 4511

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2015 - 22 December 2015

Uitwisseling

Landen bezocht: