Lahti - eerste paar dagen - Reisverslag uit Lahti, Finland van Annemijn - WaarBenJij.nu Lahti - eerste paar dagen - Reisverslag uit Lahti, Finland van Annemijn - WaarBenJij.nu

Lahti - eerste paar dagen

Blijf op de hoogte en volg Annemijn

17 Augustus 2015 | Finland, Lahti

Vrijdag 14 Augustus rond 13:45 was het moment daar dat mijn moeder en zus mij hebben verlaten. Laatste keer zwaaien in de bus toen ik weg reed, wetend dat ik hun de komende maanden niet zal gaan zien. Maar ook wetend dat ik de komende 4.5 maanden alleen ga zijn in mijn super mooie appartement, nieuwe mensen ga ontmoeten en allerlei andere dingen ga ontdekken, zien en leren.

Mijn appartement is gelegen in het bos met een supermarkt op 15 minuten loopafstand, school op 10 minuten loopafstand, een park/meer/strand/lakehouse op drie minuten loopafstand en dan kan je ook nog eens naar het centrum, school en supermarkten een bus nemen die pal voor je huis stopt. Hoe goed kan je het hebben! Met ook nog eens uitzicht op het bos in plaats van een lantarenpaal die de hele nacht aan blijft staan bof ik ook. Het is heerlijk om 's ochtends wakker te worden en te genieten op je balkon van de zon en de geur van het bos. Mijn kamer is overigens 13 vierkante meter en eigenlijk super ruim, zie de foto's.

Er zijn drie appartementencomplexen naast elkaar waarvan ik in gebouw C woon. De andere gebouwen zijn dan D en E. Ik woon in een huis met alleen maar meiden, D is gemixt en E is met alleen maar gasten. Het mooie is dat je ondergronds, via de kelder, naar alle andere gebouwen kan lopen. Dat kan nog goed van pas komen als het winter wordt. Er zijn hier enorm veel verschillende nationaliteiten. De meest voorkomende zijn de Duitsers. Nederlanders hebben ook een redelijk grote groep en op de derde plaats staan de Spaanse studenten die hier op exchange zijn. Andere nationaliteiten zijn: Schotland, Canada, Frankrijk, Zuid-Korea, Japan, China, Portugal, Zwitserland en Oostenrijk.

Mijn huisgenoot is gisteren eind van de middag aangekomen (zondag). Ik had haar al gesproken via Facebook maar het enige waar we het tot nu toe echt over hadden gehad was eten. Ik stelde voor om zondag voor haar te koken omdat ze natuurlijk aan zou komen en je dan meestal moe bent, geen boodschappen heb en het liefste iemand wil die voor je kookt. Toen kwam de aap uit de mouw en heb ik toch wel eventjes lopen balen..ze is vegetarisch. Mijn mams maakte er nog een grapje over toen ik het idee aan haar voorstelde maar dat het daadwerkelijk ook echt waar zou zijn had ik niet gedacht. Laatste tijd ben ik koken erg leuk gaan vinden en dan is het toch wel een beetje jammer als je beperkt wordt in de mogelijkheden. Het positieve eraan is dat je weer totaal andere dingen gaat proberen te bereiden en daardoor dus ook ander soort recepten/gerechten leert kennen. Gisteren zijn we overigens met een hele grote groep studenten naar het strand gegaan om elkaar te ontmoeten en het is was heerlijk weer. Het schijnt zo te zijn dat als de zon in Scandinavië schijnt het nooit te warm is maar altijd precies goed. En dat was ook gisteren het geval. 'S avonds hebben we de zonsondergang bewonderd bij de lakehouse maar uiteraard ook weer een grote kennismaking.

En toen was het opeens maandag 17 Augustus, de eerste dag van twee weken introductie. 3,5 uur luisteren naar bizar veel informatie die eigenlijk teveel is om allemaal op te slaan is een beetje de samenvatting voor vandaag. Omdat ik heb gekozen voor een Finnish course heb ik in plaats van halve dagen nu hele dagen voor de aankomende twee weken. Aan de ene kant wil ik het liefste 2 weken een zomervakantie idee hebben maar ik denk dat het enorm handig, leuk en slim is als ik mezelf toch wel enigszins verstaanbaar kan maken en iets kan begrijpen van wat de plaatselijke bevolking zegt. Verder staat er voor deze twee weken introductie op de planning: Lahti Amazing Race, Sports, Culture Lahti, evening at lakeside, finnish culture and history en study methods.

Dat was het voor nu! Tijd om de oven aan te zetten en over een half uurtje mijn Dr. Oetker pizza te eten. Na hier drie avonden te zijn heb ik wel al de halve vriezer vol met 5 zakjes vol met restjes zodat ik, als het echt tegen zit, altijd nog gezond eten heb.

Moi moi (Goodbye)

  • 18 Augustus 2015 - 18:23

    Robert Jan:

    Klinkt allemaal goed dame. Vooral dat je zo gezellig groenvoer gaat eten. Hoe gezond. Nou, ik prik nog eens een grote karbonade weg. Have fun. En pas op voor die Finnen :-)

  • 19 Augustus 2015 - 11:30

    Alexandra:

    Idd heel slim dat je voor die finish course hebt gekozen, daar ga je straks veel profijt van hebben.
    Dat vegetarisch koken komt vast goed. Je kan altijd voor jezelf nog een extra stukje vlees erbij maken

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemijn

Actief sinds 06 Aug. 2015
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 4515

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2015 - 22 December 2015

Uitwisseling

Landen bezocht: