Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Annemijn - WaarBenJij.nu Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Annemijn - WaarBenJij.nu

Helsinki

Blijf op de hoogte en volg Annemijn

15 Augustus 2015 | Finland, Helsinki

Maandagavond, de laatste dag in Nederland waar je nog zoveel dingen wil doen maar helaas zoveel dingen MOET doen. Ik had het plan om voor het allerlaatst (in ieder geval de aankomende 4.5 maand) nog een keer kapsalon te eten. Emotioneel moment wel aangezien ik het normaal om de zoveel weken at. Maar helaas, het is er niet van gekomen. Hoe verder op de dag des de vaker je gaat denken: ''Laatste keer dit doen, laatste keer dat doen''. Op ten duur wordt dat erg vervelend voor de mensen die continue bij je zijn als je alleen maar zegt: ''Zojuist laatste 5 minuten gefietst, laatste keer aan tafel hier gegeten, laatste keer in mijn bed slapen, etc.''

Om even terug te komen op het reisgedeelte en niet hele lappen tekst aan andere ongein te schrijven begin ik maar. Dinsdag gingen de dames Tineke, Nicolien en ik richting Schiphol waarna wij vervolgens werden gescheiden omdat ik met een andere vliegmaatschappij vloog en moest overstappen. Na aan te komen in Helsinki niet beseffen dat het een uur later is waardoor je zelf verbaasd denkt: ''Wat zijn we veel te vroeg zeg, waren we zo snel?!'', maar daardoor mama en Nico ook niet bij de terminal stonden omdat die nog ergens anders waren. Vervolgens de trein genomen naar het centrum van Helsinki. Bij het trein station van Helsinki Airport kwamen we echter pas aan na 4 super lange roltrappen naar beneden te nemen waardoor je er zo ongeveer 10 minuten over doet om bij de trein te kopen. Klein moment het gevoel gehad dat ik een mijnwerker was. Het station leek overigens ook nog eens op het nieuwe station van Delft dus was er in ieder geval toch nog iets Nederlands.

Ik vind een straat met van die leuke stenen dat het een beetje een oud idee geeft enorm leuk maar toen wij aankwamen met onze 300 kilo aan bagage en we nog 1.5 kilometer in de zon moesten lopen als pakezels was ik er toch iets minder gelukkig mee. Als je vervolgens ook nog eens ontdekt dat er zo nu en dan ook nog wat heuvels op de route kunnen komen, wordt het nog leuker. De taxi wilde ons niet meenemen omdat het natuurlijk een te klein stukje was om echt geld te verdienen. Toen heeft de heldin, mijn moeder, geïnformeerd bij wat Finse mensen en hebben we vervolgens 3 haltes met de tram genomen. Wat waren wij gelukkig met zijn allen. We lijken nu aanstellers maar er was een koffer en die was zo ongelofelijk zwaar, oud, vervelend en daar werd je spontaan chagrijnig van. Aangekomen bij het Glo Hotel (een kunstzinnig hotel wat super mooi was en een overheerlijk ontbijt had) neergeploft op het mega bed van onze hotelkamer. 'S avonds enorm genoten van het duurste glas wijn wat ik ooit in mijn leven heb gedronken maar ik moet toegeven dat die wel erg lekker was. Mag ook wel aangezien het een wijnbar was. Kleine borrel gehad met wat tapas. Ik weet niet of het bij sommigen bekend is maar Finland is redelijk prijzig! Hier een paar voorbeelden: een fles wijn die in Nederland zonder korting 7 euro kost, kost hier voor een glas van exact 12 cl (sommigen meten het af) ongeveer 6.50. Wil je in de kiosk (buurtsuper dus al wat duurder) een zak chips kopen, ben je zo huppa ongeveer 3 euro kwijt. Flesje Coca Cola erbij van 1,5 liter?! Dat wordt dan 4 euro extra alstublieft.

Helsinki, wat een top stad zeg! Super mooi, levendig maar niet te druk en ook nog eens leuk. We zijn naar twee kathedralen geweest. Een Lutherse en een Russische. Beide verschilde zo erg van binnen maar wat een pracht gebouwen. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Shopmogelijkheden zijn er genoeg en tevens zijn er verschillende soorten marktjes. Woensdag hebben we een dag als toerist geleefd. Er was een leuke markt met allerlei verschillende kraampjes van verschillende landen. Wanneer je op een gegeven moment de Nederlandse vlag ziet en iemand met een heerlijk Nederlands accent hoort roepen wat ze verkopen moet je toch wel lachen. Toen ik hoorde dat Lahti, waar ik ga wonen en studeren, ook nog eens een leuke stad is had ik er alleen nog maar meer zin in. Lekker geluncht bij een super schattig haventje op de steiger. De derde dag, donderdag, zijn we naar het eiland Suomenlinna geweest wat echt werd aanbevolen om een bezoekje aan te brengen. Het was super weer met enorm mooie wolken. Heerlijke boottocht gehad en inderdaad, het eiland was mooi om te zien. Het staat op de UNESCO-Werelderfgoedlijst en was oorspronkelijk een basis voor militairen/leger. Het was mooi om te zien hoe de tijd daar is blijven stilstaan. Dit zie je terug in de stijl van de huisjes die overigens heel schattig zijn. Er leven hier daadwerkelijk nog mensen die voornamelijk met de fiets zichzelf verplaatsen over heel het eiland. Het werd tijd om terug te keren naar het vaste land en hier hebben we op de markt een bord met wat vissoorten besteld voor de lunch. Het is redelijk normaal dat op de markt kraampjes zijn waar je kan gaan zitten om wat te drinken of eten dus dat was leuk. De trein richting Lahti vertrok om tien over half 4 en om 6 uur waren we in mijn nieuwe appartement waar ik de komende maanden mag vertoeven. Meer details en foto's hierover in een andere blog.

Wat ik in deze vier dagen van Finland al heb geleerd is dat je slim moet inkopen, vijf minuten erover doet om te ontdekken bij de LIDL welk product bij welke prijs hoort, je als alcoholist zonder geld het beste hier heen kan gaan om af te kicken vanwege die heerlijk hoge accijnzen en dat het een enorm mooi en schoon land is met aardige mensen! En wat ben ik blij dat mijn mams en zus mee zijn gegaan en dat we toch nog een soort van vakantie hebben gehad. Een goede afsluiter voordat ze mij mogen missen. En ik hun natuurlijk ook wel een klein beetje..

  • 17 Augustus 2015 - 16:33

    Tineke:

    Wat een leuk blog om te lezen. Ik kan je in ieder geval melden dat Nicolien en ik ook hebben genoten van deze korte (vermoeiend door al dat sjouwen) vakantie en blij zijn dat we weten waar je nu zit. Ik denk dat je het er heel erg naar je zin gaat hebben. Geniet en maak er een mooie tijd van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemijn

Actief sinds 06 Aug. 2015
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 4514

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2015 - 22 December 2015

Uitwisseling

Landen bezocht: